گروه ایده پردازی گزینه

طراحی گرافیک - مشاور . مدیر هنری ، تبلیغاتی و چاپ - کارگردانی نرم افزار و اپلیکیشن

گروه ایده پردازی گزینه

طراحی گرافیک - مشاور . مدیر هنری ، تبلیغاتی و چاپ - کارگردانی نرم افزار و اپلیکیشن

گروه ایده پردازی گزینه (Group ideas gozineh)
تشکیل کارگروه های ایده پروری و تولید و تولد ایده و ایده پردازی در امور مد نظر شما .
انجام امور حرفه ای مربوط به طراحی و گرافیک و مشاوره در زمینه های فوق.

مدیر هنری - نظارت بر چاپ.

کارگردانی طراحی و تولید نرم افزار و اپلیکیشن و وب.

انجام امور مربوط به محیطهای 3d و انیمیشن.

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها

ایده چیست و ایده پرداز کیست ؟؟

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۴۶ ب.ظ

ایده چیست و ایده پرداز کیست ؟؟

ایده (انگاره یا طرح) در حقیقت یک طرح ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده ساده‌ترین راه حلی است که انسان در برابر یک مساله یا نیاز به آن فکر می‌کند. هر چند می‌توان یک ایده را بسط داد و پیچیده کرد.


به فرد صاحب ایده، ایده‌پرداز می‌گویند و منظور از ایده پردازی، تفکر همراه با خلاقیت است.

ایده‌پردازی باید همراه با مهارت و توانمندی‌هایی باشد که از جمله آنها توانایی و مهارت بارش مغزی و تفکر خلاق است.


ایده‌پرداز کیست و ایده‌پردازی چیست؟ 



به فرد صاحب ایده، ایده‌پرداز می‌گویند و منظور از ایده پردازی، تفکر همراه با خلاقیت است.

ایده‌پردازی باید همراه با مهارت و توانمندی‌هایی باشد که از جمله آنها توانایی و مهارت بارش مغزی و تفکر خلاق است. 


تفکر خلاق


تفکر خلاق تفکری است که در آن ابتکار، کشف و نوآوری وجود دارد. به عبارت دیگر فرآیند دست‌یابی به ایده را می‌توان تفکر خلاق نامید که بخشی از کل فرآیند خلاقیت است.


برای ایجاد خلاقیت دو بخش عمده وجود دارد:

 . دستیابی به ایده

 . اجرایی نمودن آن


از جمله راه‌های تقویت تفکر خلاق، مشخص نمودن هدف و انگیزه، ایجاد و به‌دست آوردن مهارت‌های پایه و تشویق شدن برای به دست آوردن دانش مربوط به حوزه‌های مشخص و تخصصی است. به طور خلاصه از بارزترین فاکتورهای شناسایی تفکر خلاق، نوآوری و کاربردی بودن آن است.


روش‏ها



جایگزین کردن

چه کسی، چه چیزی، چه ماده دیگری یا چه فرآیند دیگری را می‌توان جایگزین مورد انتخابی نمود؟



ترکیب کردن

به طور مثال اگر واحدها یا ایده‌ها یا مفاهیم را ترکیب کنیم، یا از یک آلیاژ استفاده کنیم یا یک ترکیب ایجاد کنیم، چه می‌شود؟



وفق دادن

چه ایده‌های دیگری پیشنهاد می‌کنید؟ آیا درگذشته ایده مشابهی ارائه شده است؟



تغییر دادن، چرخش

اگر تغییر معنی، تغییر رنگ، تغییر حرکت، تغییر صدا، تغییر رایحه، تغییر شکل و تغییر اندام ایجاد شود، چه می‌شود؟



بزرگ نمودن

اگر زمان بیشتر شود، تکرار بیشتر ایجاد شود، قوی‌تر شود، ارزش آن بیشتر شود، در هم ضرب شوند، درشت شود و یا تکثیر شود، چه می‌شود؟



استفاده در کاربردهای دیگر

این ایده در حالت فعلی خود چه کاربردهای دیگری می‌تواند داشته باشد؟ در چه جاهای دیگری کاربرد دارد؟ اگر جای آن عوض شود، چه کاربردهای دیگری خواهد داشت؟ اگر تغییراتی داده شود چه کاربردهای دیگری خواهد داشت؟



حذف کردن

اگر نمونه کوچک‌تر شود، چه می‌شود؟ اگر متراکم شود، چه می‌شود؟ اگر کوتاه‌تر شود، چه می‌شود؟ اگر سبک‌تر شود، چه می شود؟ اگر ساده‌تر شود، چه می شود؟



باز آرایی

اگر اجزا را جابه‌جا کنیم، چه می‌شود؟ چه الگوهای دیگری را می‌توان استفاده نمود؟ چه نقشه‌های دیگری می توان استفاده نمود؟ توالی دیگر این موضوع چگونه است؟ اگر علت و معلول را جابه‌جا کنیم، چه می‌شود؟



غربال ایده چیست؟

غربال ایده، عبارت است از بررسی و نگاهی گذرا به ایده‌های شناسایی شده و کنارگذاشتن ایده‌هایی که در نگاه اول امکان اجرا ندارند.



روش های غربال ایده

استفاده از چک لیست شامل: عدم محدودیت منابع تولید، میزان سرمایه منطقی، عدم ممنوعیت دولتی، عدم وجود انحصار، عدم موانع مهم در بازاریابی محصول، عدم مغایرت با برنامه‌های شرکت برای کسب و کارهای موجود



انتخاب ایده 

در این مرحله با توجه به غربال ایده‌ها و اولویت‌بندی آنها بهترین ایده را انتخاب می‌کنیم. ایجاد شناسنامه اولیه ایده شامل عنوان ایده، تشریح ایده، نتایج غربال ایده، نتایج اولویت‌بندی ایده، تشکیل تیم اجرایی و ترسیم درخت توسعه ایده.



امکان‌سنجی اولیه

آیا ایده مورد نظر ارزش اجرا دارد یا خیر؟ برای شناسایی این موضوع می‌توان از منابع ثانویه مثل کتابخانه‌ها، اینترنت، مراکز دولتی، مرکز آمار ایران، پژوهشکده‌های دولتی و سازمان‌های مرتبط با طرح استفاده نمود.



تثبیت ایده 

برای اجرا بعد از انجام امکان‌سنجی ایده انتخابی، باید ایده را تثبیت نمود. برای تثبیت شناسنامه ایده باید عنوان نهایی ایده، نتایج حاصل از امکان‌سنجی، تثبیت تیم نهایی برای اجرا، تثبیت درخت نهایی توسعه، ترسیم خطوط زمانی و ترسیم حوزه‌های وظیفه‌ای را مشخص نمود.



طرح  کار(plan)

در این مرحله برای ایده تثبیت شده، طرحی جامع و کامل نوشته می‌شود. در طرح جامع، دورنمای استراتژیک، دورنمای سازمانی، دورنمای بازار، دورنمای عملیاتی، دورنمای مالی و دورنمای توسعه درنظر گرفته می‌شود.

مراحل اصلی نگارش طرح کسب و کار به شرح ذیل است:


ـ ساخت یا اجرای نمونه اولیه

در این مرحله محصول اولیه ساخته یا عرضه می‌شود. این محصول اولیه یا کالا، محصول تولیدی یا خدماتی است که برای محصولات تولیدی، نمونه اولیه تولید شده در حجم آزمایشگاهی است و برای محصولات خدماتی پروژه به صورت آزمایشی یا پایلوت درمقیاس کوچک اجرا می‌شود. معمولا تامین مالی اولیه جهت این منظور توسط خود فرد، دوستان یا سرمایه‌گذاران حقیقی و یا حقوقی انجام می‌گردد.


ـ آزمایش

در این مرحله رفتار  در مقابل محصول یا خدمت ارائه شده مورد سنجش قرار می‌گیرد و دو نتیجه کلی حاصل می‌شود؛ یا محصول مورد پذیرش بازار قرار می گیرد و یا محصول با انجام اصلاحات مورد پذیرش  قرار خواهد گرفت. نکته قابل توجه این‌که، محصول در این مرحله مردود نمی‌شود، مگر این که مراحل قبل انجام نشده باشد یا فرصت تمام شده باشد. مراحل آزمایش بازار عبارتند از انتخاب مکان هدف منا سب، استفاده از تکنیک‌های آزمایش مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و ترکیب و جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آنها.


ـ مذاکره 

در این مرحله مقدمات و مذاکرات برای اجرای نهایی یا تولید انبوه انجام می‌شود. ابزارهای این مرحله عبارتند از: طرح کسب و کار، گزارش آزمایش بازار و تولید نمونه اولیه محصول که پس از انجام مراحل ابتدایی، سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر، بانک‌ها، موسسات دولتی و گاهی کسب و کارهای فعال در آن حوزه اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.


ـ اجرای نهایی یا تولید

در این مرحله محصول به صورت انبوه تولید شده و یا در طرح جامع هدف اجرا می‌گردد. ابزارهای مورد نیاز برای این کار عبارت است از: طرح پروژه عملیات اجرایی، طرح سازمانی نهایی، برنامه مدون ورود به بازار، برنامه استراتژیک عملی، مدل عملی کسب و کار

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۹
حمید رضا طاهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی